Lesideeën, video's en apps - Groep 3/4
Apps voor de onderbouw
In menig klas is een tablet aanwezig. De kinderen zijn er dol op en graag zetten wij als leerkrachten deze tablets leerzaam in!
Daarom een overzicht van leuke, leerzame apps voor de onderbouw. Te downloaden via Google Play Store en Apple App Store.
Ook zijn er verschillende manieren om de tablet in te zetten in de klas. De tablet kan een plekje krijgen op het planbord of de weektaak. Een getal erbij kan aangeven hoe lang de kinderen op de tablet mogen (kookwekker erbij is super fijn) of een kidsstand op de tablet kan automatisch de tijd bepalen.
Een app van de week of de maandag/weekendkring beginnen met een 'app' om te laten zien hoe de kinderen hem kunnen gebruiken, zijn ook een fijne manier om de kinderen te laten werken aan een app die past bij het thema of de leerstof van de week.
Rolf Connect
De Rolf Connect is toffe combinatie tussen leren in een app en werken met materialen. De basis is de 'Hub' die met bluetooth gemakkelijk te koppelen is aan de tablet, zowel Android als Apple en de gratis Rolf Connect App. Er zijn drie soorten Rolf Connect materialen beschikbaar: kleur en vorm, rekenen en coderen. Voor groep 3/4 is de kleur en vorm minder relevant, de set over rekenen en coderen is zeker leerzaam en leuk!
Wanneer je de app hebt gestart, kom je in een toffe wereld terecht.
Bij coderen kom je in het planetenstelsel terecht en ga je één voor één de planeten af. In de doos en de app zit een verhaal over Lotje. Samen gaan jullie op ruimtereis, maar bij de landing vallen er onderdelen van de raket af. Verzamel de onderdelen om door te vliegen naar de volgende planeet.
Bij ieder level en planeet leren de kinderen een nieuwe toepassing van het programmeren. De codering wordt langer en moeilijker per level en planeet. Ook kunnen ze altijd op Lotje tikken onderin beeld als de leerlingen het even niet meer weten.
Het is een leuke en leerzame manier van leren programmeren, gemakkelijk klaar te zetten en de stappen van het programmeren worden helder weergegeven en uitgelegd!
Coderen op de kralenplank
Coderen is de voorloper van het programmeren. Kinderen leren omgaan met stappen tellen en uitvoeren, zonder pijlen of richtingen te gebruiken. Coderen is dan ook een toffe manier om de kinderen alvast op speelse manier kennis te laten maken met programmeren!
Coderen op de kralenplank is hier uiterst voor geschikt. De kinderen kijken naar de vakjes met een kleur en cijfer erin en leggen de hoeveelheid kralen van die kleur op de kralenplank. Voeren ze de 'code' goed uit, dan verschijnt er een tof plaatje op de kralenplank!
Behalve een codeerkaart zit in hetzelfde document ook een codeerkaart met leeg raster ernaast. Zo kunnen kinderen ook coderen op papier. Codeerkaart en raster op één pagina, zodat kinderen goed het overzicht behouden.
Codeerpret gegarandeerd!
Er zijn volop codeerkaarten in ontwikkeling bij verschillende thema's. Zien welke thema's er zijn? Download de codeerkaarten op de pagina van groep 1/2 via deze link.
FutureNL Digidoeners
FutureNL is een stichting die zich in zet voor het toekomstperspectief van Nederlandse leerlingen door hun digitale vaardigheden te vergroten. Het toffe aan FutureNL is dat ze gratis lesmateriaal beschikbaar stellen, voorzien van digibordslides, werkbladen, docentenhandleidingen, enzovoort. Ook bieden ze gratis CodeUren aan, waarbij een vrijwilliger/trainer een CodeUur (les) komt geven aan de klas. Een goed practise voor de leerkracht en leerzaam voor de kinderen, vanuit daar kan de leerkracht goed verder bouwen op de verworven kennis en vaardigheden. Tenslotte zijn er ook verschillende e-learningonderdelen beschikbaar om de kennis en vaardigheden van leerkrachten verder te scholen.
De FutureNL Digidoeners zijn leerzame en aantrekkelijke lessen die gemakkelijk in de klas te geven zijn. Iedere week komt er een nieuwe digidoener uit en inmiddels zijn er zoveel digidoeners, dat je de keuze hebt uit lessen met verschillende ICT-vaardigheden: computational thinking, mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden en en informatieverwerking. Voor alle groepen is er voldoende keuze! Echt een aanrader!
Website FutureNL
Website FutureNL Digidoeners
Kiene Klanken & Cijfers
Op een fijne manier letters en cijfers leren op veel verschillende manieren. De mooie houten letters en cijfers zijn te gebruiken met de app van Kiene. In de app veel verschillende opdrachten van tellen en splitsen tot optellen en aftrekken. En van letters flitsen en rijmen tot woorden maken bij plaatjes en missende klank/letters invullen.
Na het opstarten van de app kunnen de kinderen gelijk aan de slag met de letters en cijfers. De app is volledig Nederlandstalig en heeft een mooie opbouw in moeilijkheid. Zo is het ook mogelijk om kinderen van groep 1 en 2 en/of taalsterke en taalzwakke leerlingen andere opdrachten te laten maken. Ook is het super dat ze de tweetekenklanken aanbieden. De kinderen ontwikkelen zo een juist tekenklankbeeld.
Let's Go Code
Bewegend leren past natuurlijk goed bij kinderen, dus is de 'Let's Go Code' een toffe manier om al bewegend te programmeren. In de doos zitten verschillende tegels die je neerlegt op de grond. Er is een robot die je een plekje geeft op één van de tegels. De kinderen gaan door het neerleggen van codes, een leerling programmeren om naar de robot te gaan. Er zijn verschillende manieren om hierin een moeilijkheidsgraad aan te brengen.
Let's Go Code - Downloads:
Let's Go Code - Gemakkelijk
Let's Go Code - Gemiddeld
Let's Go Code - Gevorderd
Budgettip: zelf gekleurde A4'tjes lamineren en de kinderen een toffe robot en pijlen laten ontwerpen kan natuurlijk ook!
Cubetto - Programmeren
De Cubetto is een robot die de BeeBot (groep 1/2) goed kan opvolgen. Zo creeër je in de school een mooie doorgaande lijn. De Cubetto is een robot die wordt geprogrammeerd door middel van codestenen. Met de codestenen programmeren de kinderen een route voor de Cubetto over de mat. De Cubetto bevat een (Engelstalig) verhaal waarin opdrachten staan verwerkt. De kinderen programmeren aan de hand van het verhaal.
Er zijn verschillende matten met allemaal een eigen verhaallijn, bijvoorbeeld: piramides, de stad, de ruimte en de oceaan.
BeeBot - Programmeren
De BeeBot is een robot die kinderen programmeren met de knopjes op zijn rug. De robot zet je op een speciale BeeBotmat en vervolgens voeren de kinderen opdrachten uit. Ze programmeren de BeeBot naar een plaatje op de mat die de leerkracht, het kind zelf of klasgenoot uitkiest.
Ook is het leuk om verschillende plaatjes, letters of cijfers op de mat te combineren, zodat de route langer en dus uitdagender wordt. Er zijn verschillende BeeBotmatten verkrijgbaar, bijvoorbeeld: letters, cijfers en een transparante mat die je zelf kunt vullen met kaartjes.
Het is fijn om in ieder geval in je Beebotmat een Starttegel te hebben. Zelf in een creatieve bui? Maak toffe kaarten met het lege template!
Beebot Starttegel
Beebot kaarten - Blanco/Lege template
Op zoek naar kant-en-klare Beebotlessen met een goede opbouw?
Kijk ook eens naar Codevaardig!
BeeBot Downloads:
Kaarten Tafel van 1 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 2 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 3 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 4 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 5 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 6 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 7 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 8 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 9 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 10 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Getallen tot 20 - Getallen Engelstalig
Kaarten Getallen 21 tot 40 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Letters blokschrift
Kaarten Letters verbonden schrift
Kaarten Tweetekenklanken
Beebot kaarten over getallen splitsen zijn in ontwikkeling. Houd de site en Facebook & Instagram ICTjuffie in de gaten voor updates en nieuwe kaarten!
Bij het tabblad groep 1/2 zijn ook veel thematisch Beebot kaarten beschikbaar!
Quiver 3D
Motoriek, kleuren en ICT in één! Met Quiver 3D gebruik je toffe kleurplaten en een gratis app om kleurplaten tot leven te wekken door middel van augmented reality!
Leuke kleurplaten met verschillende thema's: Valentijnsdag, Kerst, Pasen, sport, natuur, dieren, ruimtereizen, enzovoort.
Motiveer de kinderen om de kleurplaten netjes in te kleuren, hoe netter, hoe leuker het resultaat. De kleuren die de kinderen gebruiken, komen daadwerkelijk terug op de, tot leven gewekte, kleurplaat. Een pinguïn schaatsend over je tafel, de paashaas die eieren verstopt of een raket die wordt gelanceerd, alles is mogelijk!
Ook staan er op Quiver 3D hele gave maskers!!
Ga naar www.quivervision.com en kies bovenin voor 'Coloring Packs'. Kies een onderwerp en print de kleurplaten! Let op, bij sommige kleurplaten staat een dolarteken. Wil je deze kleurplaten tot leven wekken, dan moet je betalen in de app! Kies je voor 'Free', dan is het gebruik volledig gratis. Zorg ervoor dat de gratis Quiver app op je device staat en de pret kan beginnen.
Quiver Oud en Nieuwjaar/Vuurwerk
Quiver Kerst
Quiver Valentijn
Quiver Lente/Konijn
Quiver Winter/Pinguin
Quiver Sport/Voetbal
Quiver Spelen/Speelgoed
Quiver Wereldkaart
Quiver Vulkaan
Quiver Maskers - Panda