Uw onitel

Lesideeën, video's en apps - Groep 7/8

Dash en Dot
Twee toffe robots die met verschillende apps geprogrammeerd kunnen worden. Dot is een kleine robot waarmee je kunt beginnen voor een goede basis. De kinderen leren licht en geluid programmeren en maken kennis met de verschillende apps. Daarna is Dash een uitdaging om het programmeren verder onder de knie te krijgen en de robot ook te laten rijden.  

De meeste apps zijn in het Engels, dus behalve aan ICT werk je ook aan de Engelse ontwikkeling van kinderen. Ook prima te combineren met bijvoorbeeld Kapla, zo maken de kinderen zelf een weg/route waar ze Dash doorheen kunnen laten rijden. Door de wegen op te meten en de maten in te voeren in de app, weet Dash hoe hij moet rijden. 

Downloads Dash en Dot:

Dash en Dot - Gemakkelijk
Dash en Dot - Gemiddeld
Dash en Dot - Gevorderd

Op zoek naar een doorgaande lijn in het leren programmeren met Dash en Dot? 

De leskaartenbox van Dash en Dot is onwijs gaaf en fijn om hierbij in te zetten. Deze kaarten zijn ook in het Engels, maar de woorden die de kinderen nodig hebben om de juiste tabs/codes te vinden in de app zijn dikgedrukt, dus ze helpen de kinderen onwijs goed op weg!

Of liever kant-en-klare Dash en Dotlessen met een goede opbouw? 
Kijk ook eens naar Codevaardig

Bomberbot
Een online programmeerprogramma waarin de Bomberbot centraal staat. Kinderen leren stap voor stap programmeren, nadat de leerkracht een programmeerles heeft gegeven (alle lessen 
zijn voorbereid en beschikbaar in PowerPoint). Vervolgens gaan de kinderen zelf aan de slag en komen ze door levels met verschillende vormen van programmeren in aanraking. Leuk om te doen, gemakkelijk om te instrueren, ook zijn er tips aanwezig als kinderen vastlopen. Een echte aanrader!


Ook is het mogelijk om bij Bomberbot gesponsorde licenties te ontvangen. Veel bedrijven vinden het belangrijk dat kinderen leren programmeren en sponsoren de licenties! Onwijs tof! 

Apps voor de bovenbouw
In menig klas is een tablet aanwezig. De kinderen zijn er dol op en graag zetten wij als leerkrachten deze tablets leerzaam in!

Daarom een overzicht van leuke, leerzame apps voor de onderbouw, de meeste apps zijn beschikbaar/te downloaden via Google Play Store en Apple App Store. 

Ook zijn er verschillende manieren om de tablet in te zetten in de klas. De tablet kan een plekje krijgen op het planbord of de weektaak. Een getal erbij kan aangeven hoe lang de kinderen op de tablet mogen (kookwekker erbij is super fijn) of een kidsstand op de tablet kan automatisch de tijd bepalen. 

Een app van de week of de maandag/weekendkring beginnen met een 'app' om te laten zien hoe de kinderen hem kunnen gebruiken, zijn ook een fijne manier om de kinderen te laten werken aan een app die past bij het thema of de leerstof van de week.

3D printen
Een van de meeste toffe dingen om met de kinderen te doen is 3D prints ontwerpen en printen. De kinderen zijn gefascineerd door de 3D printer. 'Hoe werkt het juf?', 'Kun je echt alles printen?', 'Mag ik het ook proberen?', vele vragen die op komen wanneer ik de 3D printer in het lokaal zet.

3D prints maken lijkt heel lastig, maar het is eigenlijk online met lego blokjes bouwen en vervolgens printen. De kinderen hebben bij ons op school allemaal een eigen Chromebook vanaf groep 5, dus dat is ideaal. Vanaf hun Chromebook ontwerpen ze 3D prints via de site Tinkercad.  Als leerkracht kun je hier een klas aanmaken en de kinderen laten inloggen met een klassencode. Zo kun jij alle 3D prints zien, beheren, controleren en printen. Echt top! 

Wij hadden laatst het thema 'Kunst' bij wereldoriëntatie. We hebben de kinderen uit groep 5/6 een museum laten kiezen in Nederland en groep 7/8 over de hele wereld. Dit museum hebben we ze na laten bouwen in Tinkercad en vervolgens geprint op klein model. 

Lesideeën en tips: 
- Sluit aan bij een thema van wereldoriëntatie, taal of Engels. Vraag ook eens aan de kinderen wat een leuke 3D printopdracht zou zijn binnen het thema. 
- Maak een klas aan in Tinkercad, zo beheer je de ontwerpen gemakkelijk. 
- Als begin is het leuk om een sleutelhanger met naam of patroon erop te laten maken. Zo leren ze veel basisvormen snel kennen. 
- Op Tinkercad en Youtube staan al veel leuke ideeën, doe samen met de kinderen inspiratie op. 

De Doodle3D is een wifibox die ervoor zorgt dat je vanaf ieder device zelf een tekening kunt printen. Geen vaste vormen zoals in Tinkercad, maar eigen tekeningen laten printen. Echt te gek! 
Gemakkelijk aan te sluiten en de website doodle3d.nl is top! Echt new level creativiteit!

MediaMastersGame
De tofste, leerzame game van het moment! Ieder jaar tijdens de 'Week van de Mediawijsheid' (november) kan groep 7/8 gratis meedoen aan de MediaMastersGame. Een game waarin de kinderen worden meegenomen in een spannend verhaal met daarin leeftijdsgenoten. Uiteraard gebeurt er iets spectaculairs waarbij de hulp van de kinderen nodig is om het op te lossen. 

Iedere dag speel je samen met de kinderen een nieuw deel van de game van ongeveer één uurtje. Super leerzaam, speels aan de slag met mediawijsheid en ook een gave omgeving voor thuis. Een leuke ouder-kindquiz, programmeergames spelen of maken of een video opnemen binnen het thema, plezier en ontwikkeling gegarandeerd. 

Gratis aanmelden op www.mediamasters.nl



FutureNL Digidoeners 
FutureNL is een stichting die zich in zet voor het toekomstperspectief van Nederlandse leerlingen door hun digitale vaardigheden te vergroten. Het toffe aan FutureNL is dat ze gratis lesmateriaal beschikbaar stellen, voorzien van digibordslides, werkbladen, docentenhandleidingen, enzovoort. Ook bieden ze gratis CodeUren aan, waarbij een vrijwilliger/trainer een CodeUur (les) komt geven aan de klas. Een goed practise voor de leerkracht en leerzaam voor de kinderen, vanuit daar kan de leerkracht goed verder bouwen op de verworven kennis en vaardigheden. Tenslotte zijn er ook verschillende e-learningonderdelen beschikbaar om de kennis en vaardigheden van leerkrachten verder te scholen. 

De FutureNL Digidoeners zijn leerzame en aantrekkelijke lessen die gemakkelijk in de klas te geven zijn. Iedere week komt er een nieuwe digidoener uit en inmiddels zijn er zoveel digidoeners, dat je de keuze hebt uit lessen met verschillende ICT-vaardigheden: computational thinking, mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden en en informatieverwerking. Voor alle groepen is er voldoende keuze! Echt een aanrader! 

Website FutureNL 
Website FutureNL Digidoeners

ProBot 
De Probot is een toffe robotauto die multi inzetbaar is! Een auto die geprogrammeerd kan worden via het display bovenop of via de speciale (betaalde) software op de computer/laptop.
Wanneer de kinderen al gewend zijn te werken met de Beebot, Bluebot of Cubetto is de Probot een goed vervolg. De Probot kan namelijk ook draaien op 45 graden, waardoor het programmeren een stap moeilijker is en buiten het gebruik van richtingen ook graden behandeld worden. De Probot kan lijnen lezen en volgen, maar het is ook mogelijk om hem te programmeren met maten (centimeters). Een creatieve rekenles binnen handbereik! 


Met de speciale stiften die aan de bovenkant in de Probot kunnen, is het heel gaaf om de kinderen een vorm of tekening te laten maken met de Probot. Een leuke programmeeruitdaging!

Downloads: 
Handleiding Pro-Bot voor kinderen

 

Ozobot - programmeren
De Ozobot is een minirobot die kleuren en lijnen kan lezen. De Ozobot voert opdrachten uit die horen bij bepaalde kleuren-combinaties. Kinderen kunnen zelf routes maken met behulp van werkbladen of vanaf wit papier. 

Ook zijn er verschillende apps waarmee de Ozobot kan worden geprogrammeerd. En voor de gevorderde programmeurs is het zelfs mogelijk de Ozobot te laten 'dansen'. 

Tenslotte heeft Ozobot een prachtige site met lesideeën voor de leerkracht, games voor kinderen om met of zonder Ozobot te spelen en een eigen versie van Blockly om de Ozobot online te programmeren.


Voor een minder ervaren programmeergroep zou je prima kunnen starten met de Ozobot op papier met de kleurencodes. Wel zou ik vrij snel daarna overstappen op het programmeren met Blockly.
Met deze app kun je in het Nederlands en Engels programmeren. 

Ozobotles - Gemakkelijk
Ozobotles - Gemiddeld
Ozobotles - Gevorderd 
Ozobotlessen - Games & Blockly programmeren
Ozobot Codes 
Ozobot Werkblad 

TypeOlympics Typcursus
Blind leren typen in het Olympisch Stadion met de TypeOlympics typecursus! Een race tegen jezelf om in verschillende stappen blind te leren typen. Snelheid en nauwkeurigheid wordt getraind.

De kinderen worden gemotiveerd om te blijven oefenen in een aantrekkelijke omgeving en met duidelijke feedback. Ze verdienen medailles bij voltooide oefeningen en kunnen hun ontwikkeling volgen bij statistieken. 


Deze cursus is gratis aan te maken! Wil je geen advertenties in beeld aan de zijkant en dat de voortgang van de kinderen continue wordt opgeslagen? Dan kun je voor een klein bedrag uitbreiden naar deze upgrade. 

Shifu
De wereldbol van Shifu is te gek om in te zetten bij wereldoriëntatie. De wereldbol staat vol met afbeeldingen met daarbij sterrencodes. In combinatie met de (gratis) Shifu app komen de afbeeldingen tot leven! De afbeelding wordt zichtbaar in de app en informatie over het onderwerp wordt met passende plaatjes en animatie getoond. Informatief op een leuke speelse manier! 

De app is nu nog geheel in het Engels, maar is door fijn gebruik van symbolen goed te volgen!


BeeBot, Bluebot of Aieggy - Programmeren
De BeeBot is een robot die kinderen programmeren met de knopjes op zijn rug.
De Bluebot is een Beebot die ook met Bluetooth (app) geprogrammeerd kan worden. Aieggy is te besturen met codeerkaarten die je boven de robot houdt of de app.
Alle drie de robots functioneren op een BeeBotmat en vervolgens voeren de kinderen opdrachten uit. Ze programmeren de BeeBot, Bluebot of Aieggy naar een plaatje op de mat die de leerkracht, het kind zelf of klasgenoot uitkiest. 

De Beebot en Bluebot worden vaak gebruikt bij kleuters en groep 3/4, maar zijn ook prima in te zetten bij groep 5 t/m 8! 
De kaarten om de tafels te automatiseren en de set over breuken, kommagetallen en procenten zet ik graag in tijdens een rekencircuit. De letters zijn gaaf om in te zetten tijdens spelling en Engels! 

Nieuwe Beebot kaarten zijn continue in ontwikkeling, net als vele opdrachtenkaartjes bij de thema's. 
Houd de site en Facebook/Instagram ICTjuffie in de gaten voor updates en nieuwe kaarten! Suggesties? Stuur een DM of vul het contactformulier in! 


BeeBot Downloads:

Kaarten Procenten, breuken en kommagetallen
Kaarten Tafel van 1 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 2 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 3 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 4 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 5 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 6 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 7 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 8 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 9 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 10 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Letters blokschrift

Kaarten Letters verbonden schrift

Op zoek naar kant-en-klare Beebotlessen met een goede opbouw? 
Kijk ook eens naar Codevaardig

Het is fijn om in ieder geval in je Beebotmat een Starttegel te hebben. Zelf in een creatieve bui? Maak toffe kaarten met het lege template!
Beebot Starttegel

Beebot kaarten - Blanco/Lege template


 
E-mailen
Instagram
LinkedIn