Uw onitel

Lesideeën, video's en apps - Groep 5/6

Ozobot - programmeren
De Ozobot is een minirobot die kleuren en lijnen kan lezen. De Ozobot voert opdrachten uit die horen bij bepaalde kleurencombinaties. Kinderen kunnen zelf routes maken met behulp van werkbladen of vanaf wit papier. 
Ook zijn er verschillende apps waarmee de Ozobot kan worden geprogrammeerd. En voor de gevorderde programmeurs is het zelfs mogelijk de Ozobot te laten 'dansen'. 

Ook heeft Ozobot een prachtige site met lesideeën voor de leerkracht, games voor kinderen om met of zonder Ozobot te spelen en een eigen versie van Blockly om de Ozobot online te programmeren. 

Ozobot downloads:

Ozobotles - Gemakkelijk
Ozobotles - Gemiddeld
Ozobotles - Gevorderd 
Ozobotlessen - Games & Blockly programmeren
Ozobot Codes 
Ozobot Werkblad 

De kinderen uitdagen om heel precies te gaan programmeren doe je met de constructionbox. Laat de kinderen de 'bricks' van punt A naar punt B brengen. Dit vraagt codes waarbij de Ozobot rustig moeten rijden en voorzichtig door de bochten. 
Budget/knutseltip: je kunt de kinderen ook zelf van karton een schuif en blokjes laten knutselen voor de Ozobot. 

Scratch
Een gratis programmeerprogramma op internet. De kinderen kunnen animaties, games en verhalen creëren door poppetjes, omgeving, bewegingen, enzovoort te programmeren. Super interessant om de kinderen eerst zelf te laten ontdekken en in gesprek te gaan over wat ze hebben ontdekt. 
Zelf ben ik ook erg fan van de boekjes 'programmeren kun je leren'. Leuk om te combineren met de begrijpend lezenles. Samen de teksten lezen, analyseren en zo nog meer leren over Scratch. 
Een win-win!

Scratch - Programmeren kun je leren! Boekjes 1 en 2 zijn goed in te zetten bij groep 5/6. Boekjes 3 en 4 zijn een aanrader voor groep 7/8.

Ook zijn er verschillende YouTube filmpjes(tutorials) waarbij verschillende programmeerskills worden voorgedaan. 

 

Bomberbot
Een online programmeerprogramma waarin de Bomberbot centraal staat. Kinderen leren stap voor stap programmeren, nadat de leerkracht een programmeerles heeft gegeven (alle lessen 
zijn voorbereid en beschikbaar in PowerPoint). Vervolgens gaan de kinderen zelf aan de slag en komen ze door levels met verschillende vormen van programmeren in aanraking. Leuk om te doen, gemakkelijk om te instrueren, ook zijn er tips aanwezig als kinderen vastlopen. 
Een echte aanrader!


Ook is het mogelijk om bij Bomberbot gesponsorde licenties te ontvangen. Veel bedrijven vinden het belangrijk dat kinderen leren programmeren en sponsoren de licenties! Onwijs tof! 


BeeBot - Programmeren
De BeeBot is een robot die kinderen programmeren met de knopjes op zijn rug. De robot zet je op een speciale BeeBotmat en vervolgens voeren de kinderen opdrachten uit. Ze programmeren de BeeBot naar een plaatje op de mat die de leerkracht, het kind zelf of klasgenoot uitkiest. 

Ook is het leuk om verschillende plaatjes, letters of cijfers op de mat te combineren, zodat de route langer en dus uitdagender wordt. Er zijn verschillende BeeBotmatten verkrijgbaar, bijvoorbeeld: letters, cijfers en een transparante mat die je zelf kunt vullen met kaartjes. 

Het is fijn om in ieder geval in je Beebotmat een Starttegel te hebben. Zelf in een creatieve bui? Maak toffe kaarten met het lege template!
Beebot Starttegel
Beebot kaarten - Blanco/Lege template 

Op zoek naar kant-en-klare Beebotlessen met een goede opbouw? 
Kijk ook eens naar Codevaardig

Op zoek naar een uitdagende robot die een stapje moeilijk is om mee te programmeren? Bekijk ook eens een Bluebot of Aieggy! 

BeeBot Downloads:

Kaarten Tafel van 1 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 2 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 3 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 4 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 5 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 6 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 7 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 8 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 9 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Tafel van 10 - Opdrachtenkaarten
Kaarten Letters blokschrift

Kaarten Letters verbonden schrift 

Beebot kaarten over getallen splitsen zijn in ontwikkeling. Houd de site en Facebook & Instagram ICTjuffie in de gaten voor updates en nieuwe kaarten!

Apps voor de bovenbouw
In menig klas is een tablet aanwezig. De kinderen zijn er dol op en graag zetten wij als leerkrachten deze tablets leerzaam in!

Daarom een overzicht van leuke, leerzame apps voor de onderbouw, de meeste apps zijn beschikbaar/te downloaden via Google Play Store en Apple App Store. 

Ook zijn er verschillende manieren om de tablet in te zetten in de klas. De tablet kan een plekje krijgen op het planbord of de weektaak. Een getal erbij kan aangeven hoe lang de kinderen op de tablet mogen (kookwekker erbij is super fijn) of een kidsstand op de tablet kan automatisch de tijd bepalen. 

Een app van de week of de maandag/weekendkring beginnen met een 'app' om te laten zien hoe de kinderen hem kunnen gebruiken, zijn ook een fijne manier om de kinderen te laten werken aan een app die past bij het thema of de leerstof van de week.

Dash en Dot
Twee toffe robots die met verschillende apps geprogrammeerd kunnen worden. Dot is een kleine robot waarmee je kunt beginnen voor een goede basis. De kinderen leren licht en geluid programmeren en maken kennis met de verschillende apps. Daarna is Dash een uitdaging om het programmeren verder onder de knie te krijgen en de robot ook te laten rijden.  

De meeste apps zijn in het Engels, dus behalve aan ICT werk je ook aan de Engelse ontwikkeling van kinderen. Ook prima te combineren met bijvoorbeeld Kapla, zo maken de kinderen zelf een weg/route waar ze Dash doorheen kunnen laten rijden. Door de wegen op te meten en de maten in te voeren in de app, weet Dash hoe hij moet rijden. 

Downloads Dash en Dot:

Dash en Dot - Gemakkelijk
Dash en Dot - Gemiddeld
Dash en Dot - Gevorderd


Op zoek naar een doorgaande lijn in het leren programmeren met Dash en Dot? 

De leskaartenbox van Dash en Dot is onwijs gaaf en fijn om hierbij in te zetten. Deze kaarten zijn ook in het Engels, maar de woorden die de kinderen nodig hebben om de juiste tabs/codes te vinden in de app zijn dikgedrukt, dus ze helpen de kinderen onwijs goed op weg!

Of liever kant-en-klare Dash en Dotlessen met een goede opbouw? 
Kijk ook eens naar Codevaardig


FutureNL Digidoeners 
FutureNL is een stichting die zich in zet voor het toekomstperspectief van Nederlandse leerlingen door hun digitale vaardigheden te vergroten. Het toffe aan FutureNL is dat ze gratis lesmateriaal beschikbaar stellen, voorzien van digibordslides, werkbladen, docentenhandleidingen, enzovoort. Ook bieden ze gratis CodeUren aan, waarbij een vrijwilliger/trainer een CodeUur (les) komt geven aan de klas. Een goed practise voor de leerkracht en leerzaam voor de kinderen, vanuit daar kan de leerkracht goed verder bouwen op de verworven kennis en vaardigheden. Tenslotte zijn er ook verschillende e-learningonderdelen beschikbaar om de kennis en vaardigheden van leerkrachten verder te scholen. 

De FutureNL Digidoeners zijn leerzame en aantrekkelijke lessen die gemakkelijk in de klas te geven zijn. Iedere week komt er een nieuwe digidoener uit en inmiddels zijn er zoveel digidoeners, dat je de keuze hebt uit lessen met verschillende ICT-vaardigheden: computational thinking, mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden en en informatieverwerking. Voor alle groepen is er voldoende keuze! Echt een aanrader! 

Website FutureNL 
Website FutureNL Digidoeners

3D printen
Een van de meeste toffe dingen om met de kinderen te doen is 3D prints ontwerpen en printen. De kinderen zijn gefascineerd door de 3D printer. 'Hoe werkt het juf?', 'Kun je echt alles printen?', 'Mag ik het ook proberen?', vele vragen die op komen wanneer ik de 3D printer in het lokaal zet.

3D prints maken lijkt heel lastig, maar het is eigenlijk online met lego blokjes bouwen en vervolgens printen. De kinderen hebben bij ons op school allemaal een eigen Chromebook vanaf groep 5, dus dat is ideaal. Vanaf hun Chromebook ontwerpen ze 3D prints via de site Tinkercad.  Als leerkracht kun je hier een klas aanmaken en de kinderen laten inloggen met een klassencode. Zo kun jij alle 3D prints zien, beheren, controleren en printen. Echt top! 

Wij hadden laatst het thema 'Kunst' bij wereldoriëntatie. We hebben de kinderen uit groep 5/6 een museum laten kiezen in Nederland en groep 7/8 over de hele wereld. Dit museum hebben we ze na laten bouwen in Tinkercad en vervolgens geprint op klein model. 


Lesideeën en tips: 
- Sluit aan bij een thema van wereldoriëntatie, taal of Engels. Vraag ook eens aan de kinderen wat een leuke 3D printopdracht zou zijn binnen het thema. 
- Maak een klas aan in Tinkercad, zo beheer je de ontwerpen gemakkelijk. 
- Als begin is het leuk om een sleutelhanger met naam of patroon erop te laten maken. Zo leren ze veel basisvormen snel kennen. 
- Op Tinkercad en Youtube staan al veel leuke ideeën, doe samen met de kinderen inspiratie op. 


De Doodle3D is een wifibox die ervoor zorgt dat je vanaf ieder device zelf een tekening kunt printen. Geen vaste vormen zoals in Tinkercad, maar eigen tekeningen laten printen. Echt te gek! 
Gemakkelijk aan te sluiten en de website doodle3d.nl is top! Echt new level creativiteit!

 


 
E-mailen
Instagram
LinkedIn